fredag 27 februari 2015

Ärtsoppa



Har förstått att många inte gör egen ärtsoppa, men gör det, det blir så gott!

4 port, tid ca 1½ tim

250-300 g gröna ärtor (blötlägg minst 10 timmar)
1,7 dl    vatten
½         grönsaksbuljong
1           köttbuljong
1           stor lök
1           stor morot (riktigt stor)
1/4       av en halv kålrot

Hacka grönsakerna och blanda allt, småkoka ca 30-40 min

Stek under tiden 300 g tärnad grissida (såna tunna skivade med fläsk på använder jag), salta (ordentligt) och peppra.


Tillsätt i soppan efter 30-40 min:
2 tsk      mejram
½ tsk    svartpeppar
2 msk   senap
               köttet

Fortsätt koka tills ärtorna känns färdiga, ca 30-45 min. Men inte så länge att det blir "mos". Späd ev. med lite vatten mot slutet.


2 kommentarer:

S. sa...

Tack för receptet. Skall jag prova på! :)

Johanna sa...

Ja la an! Såå god!