torsdag 6 december 2012

Mat



Igår gjorde jag mandlar (fast själva mandeln köpte jag ju..) med kanel och rörsocker, som först skulle kokas i honung och olja. Det är så gott, så gott. Enkelt godis!

En ny sats leverlåda, gjorde för ett tag sen lådor med havremjölk och risgryn, risgryn blev inte gott. Konsistensen på hela lådan blev tunn och sliskig, konstig smak.. Tömde bort säkert 1 dl vätska ur alla lådor då de svalnat en stund, Men berodde det på grynen eller havremjölken eller de tillsammans? Igår gjorde jag dem på vanligt ris och rismjölk, LOVELY! Perfekt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

recept på mandlarna? Eller är det bara att "slänga ihop"?
/a-k

Johanna sa...

Lägger in receptet jag fick:
bryn mandlar 3 dl i lite olja

tills di e gyllenbrun, inte för länge de blir snabbt brända

koka upp i kastrull:
2 msk honung
2 msk vatten
1 msk olja
lägg mandlarna i kastrullen, koka 5 min på svag värme

slå bort extra olja

blanda:
kanel 2 msk eller efter tycke och smak
ca 1/4- 1/2 dl rörsocker (hur man vill ha det)
och strö över lite salt

släng i mandlarna, lägg på bakplåtspapper att torka

Anonym sa...

Tack, det vil jag testa, om jag orkar!