måndag 30 juni 2014

Glutenfritt bröd

Efter 3 misslyckade brödbak, prövade jag på ett nytt recept. Och jag var noggrann. Jag vet man skall vara det då man gör glutenfritt, men jag har alltid valt bort de recept där ingredienserna står i gram.. Så jag valde ett med både g och dl utsatt. Jag måttade upp de dl som stod och vägde! Det stämde ju inte alls! Jag gick på exakta gram. 5 timmar från början till slut. Var det värt det...?


.. Jo absolut! Jag använde till och med termometer för att det skulle bli 96 grader inuti. Det blev många skivor. Smakade ju inte speciellt på nåt vis, men konsistensen, mängden, perfekt. Och som det stod i receptet gott med smör och ost. S höll med. Jag äter ju inte varkendera, men smakade och det var gott. Bara olja på var också gott så klart.

Förra veckan prövade jag majsbröd. Någon hade kommenterat dem som att det bara blev pannkaka. Och det blev det (lite mindre salt i bara så..) Dock god pannkaka! Onödigt att klicka ut degen jag skulle bara kunnat smeta ut den på plåten. Skall pröva dem igen. Det blev ju en hel plåt, så jag undrar om det går att frysa..? I och för sig skall ju allt glutenf. frysas för att det skall hålla bäst.. Måste pröva.

Inga kommentarer: