måndag 7 oktober 2013

Om att frysa

Förra veckan köpte jag broccoli, trodde inte det fanns finsk broccoli fortfarande. Nåja. Idag kom jag mig för att förvälla den. Har alltid gett stammen åt kaninerna, tills idag, då jag skalade den och skar i rätt tunna skivor. Stammen var ju jättegod! Skär i mindre bitar, ner i kastrullen, kyl i kallt vatten och nu ligger allt på en plåt i frysen. Borde kanske burka den nu..


Så här gör jag med champinjoner. Hackar fint, grovt eller så skivar jag den, sätter i låda (behöver ej förvällas!) Lägger bakplåtspapper mellan och fyller på mer svamp och så fortsätter jag så lager på lager. Så slipper man att de fryser fast i en enda stor klump. Enkelt sen då man skall använda i maten. Lyfter ett lager med svamp direkt ner i grytan.

1 kommentar:

Anonym sa...

va de låter husligt. duktit gjort