måndag 21 oktober 2013

Vegetariska "biffar"

Igår gjorde jag riktigt goda "biffar". Var lite skeptisk då jag såg smeten. Men det blev bra och gick snabbt. Jag halverade satsen för att testa. (Receptet är hela satsen)

1 lök
1 vitlöksklyfta

Hacka smått.

2 potatisar
1 squash

Riv grovt.

½ dl mjöl
2 st ägg

Vispa ihop.
Blanda sen allt, salta och peppra.

Stek i ½ dl olja ca. 4 min per sida.

Jag provgjorde en först för att få rätta mängden salt, peppar och tjocklek. Man får göra dem rätt tunna. Om man gör dem tjocka kan man eftersteka i ugn 200 grader 5-6 min.
Receptet på biffarna var som vegetariskt alternativ till hamburgarköttbiffar. Men passade bra att äta till bara sallad.. Kan tänka mig att de passar till det mesta. Kanske kan man krydda dem på olika sätt, måste prova!

Inga kommentarer: