måndag 31 mars 2014

Glutenfria bröd

Har prövat i flera omgångar att göra detta bröd, ändrat i receptet, ändrat jäsningstid, jästmängd o.s.v. Jag tycker att bröden är goda, ibland har de blivit lite kladdiga, ibland inte. Man måste tydligen misslyckas några gånger innan det lyckas. De blir dåliga på (2)-3 dagar. Men jag tycker att de smakar nästan ännu bättre då man tar ur frysen det man ska äta just då, tinar och äter.

Ca 18 bröd

3dl     bovete (eller annat mjöl, ris eller majsmjöl t.ex. men jag anv. bovete)
2dl     rismjöl
1dl     linfrö
1dl     sesamfrö
1dl     pumpafrö
1dl     solrosfrö
ev. hackade valnötter (det är gott)
½dl     psyllium/fiberhusk
2tsk    salt

Blanda allt väl! Vispa förhand, för det är svårt att få mjölen att blanda sig.

35g     jäst (ca jag tar bort en liten bit, har aldrig vägt exakt)
6dl      vatten 37 grader
½dl     agavesirap (eller annan sirap)

Lös jästen i vattnet. Blanda sen i sirapen.

Sätt ugnen på 250 grader och sätt en tom plåt längst ner i ugnen.
Blanda sen ihop allt ordentligt, det lämnar lätt mjölklimpar då det kommer i vätska!
Låt jäsa ca 20-30 min under bakduk.
Forma bröden, strö över lite rismjöl och låt jäsa 10 min på plåten.
Grädda bröden mitt i ugnen och samtidigt som du sätter in bröden häll ½ dl vatten på den tomma plåten i bottnen. (Akta ansiktet och glasögonen..)
VIKTIGT, SÄNK TEMPERATUREN TILL 200 GRADER!!
Grädda 30-40 min.


Inga kommentarer: