måndag 10 februari 2014

Falafer

Kikärtsbullar, mycket goda, det går snabbt, de är enkla att göra (fast om man använder torkade ärtor så ska de blötläggas över natten och kokas ca. 2 timmar.. På tal om snabbt..). Det som jag märkt med * är det som jag satte i mina bullar utöver det som fanns i "grundreceptet".

2- 2½ dl kikärtor

Blötlägg, koka ca 2h, eller tills du lätt kan klämma sönder en ärta.


(Alt. använd färdiga ärtor på burk. Meeen nu kommer mitt "tänk på det här-finger" upp.. Då får du ju också lite andra "tillsatser" med förutom bara rena ärtor..)

Blanda:
Ärtorna
*ca 3 cm bit chili
1 lök
2-3 klyftor vitlök
*3 msk gräslök
1 ägg
1-1½ tsk spiskummin
1 tsk salt
*1/3 paprika
ca ½ tsk vitpeppar
*lite pressad lime eller citron
*½ dl sesamfrön
ca ½ dl mjöl (jag anv. bara lite vetemjöl, resten rågkross och kli)

Mixa till en smet. Krydda efter vad man tycker om helt enkelt, går ju bra att smaka av smeten vartefter så man vet vad som skall sättas till. Var försiktig med mjölmängden bara sätt inte allt på en gång.
Stek eller sätt in i ugnen. 

Smakar som köttbullar faktiskt. Jag använde dem som pålägg på knäckebröd, eftersom jag inte äter annat pålägg (bara ägg), så var det ju jättegott så!



Inga kommentarer: