onsdag 26 februari 2014

Pizza med kyckling och trattkantareller

En halv pizza med ost och andra halvan utan ost. Gissa vilken. Första gången jag använde dinkel och bottnen (och kanterna) blev nu mjuk och smakade gott.

Deg:
25 g     jäst (eller lite mer.. hade ung. en halv bit i frysen)
3 dl     vatten, 37 grader
2 tsk    rörsocker
1½ tsk flingsalt
½ dl    olja
Blanda allt.

ca 6 dl mjöl (3 vete, 1 råg och 2 dinkel)
Låt jäsa minst 30 min.

Tomatsås:
3     hackade tomater
1     lök
3     klyftor vitlök
2-3 msk ketchup
6     cm squash finhackad
½    dl vatten
Koka svagt 10-15 min.

Smaka av med:
Salt
Svartpeppar
1 msk agavesirap eller socker
1 msk oregano

Fyllning:
Trattkantareller
en liten hackad lök
1 rensat kycklingben
lite chilipeppar
paprikapulver
salt
lite cayennepeppar
svartpeppar
Fräs allt, smaka av med kryddorna.

Sist toppade jag allt med paprika och massor med rödlök.

Så här gör jag:
Då degen är utkavlad penslar jag den med olivolja, på med ost (om man skall ha det, det är gott utan också!) sätter man den ovanpå kan den torka eller brännas om man har otur, det lär vara godare om den pöser genom all fyllning istället. Sen på med tomatsåsen och så fyllningen.

Inga kommentarer: