söndag 18 maj 2014

Först lite brödsnack

Fredagslimpan. Bakade ett nytt glutenfritt bröd som blev riktigt gott. Men! Jag har en avlång form som är 1.2 lit. den är för liten för brödet blir stort, så det kändes lite kladdigt i bottnen. Brödet var jättetungt (kompakt) men det var det inte då man skivade å åt..?! Insåg att jag borde ändra på nåt i degen, inte för att det inte var bra utan för att göra det lite bättre.
Söndagslimpan. Den blev ännu större! Men lika tung, fast mer luftig..?! Satte till linfrö och solros, lite mindre mjöl, vispade äggvitan som skall vara i. Gräddade, men då 35 min gått kändes den kladdig ännu, så ja tog den ur formen å satte den på direkt gallret 15 min till. Sen verkade den fortfarande kladdig då man skar men då man åt var den inte det..?! Jättekonstigt bröd.. Skall pröva mig fram lite till, sen kommer receptet, för den är god så god!



Glasen är insatta i luckorna, men inte uppsatta, vi måste ha gångjärn. Funkar inte med de vi har.

Alla bräder målade och uppsatta nu saknas bara list runt där luckorna kommer och runt fönstret i dörren. Glas i dörren isatt och haspen är på. Snart kan jag börja så. Just, så var det ju baksidan till lådan också, hmm, snart..

Inga kommentarer: